donderdag 22 november 2012

Dramatisch spel : bruikbare werkvormen.

Dramatisch spel ?
Hoe doe je dat ? Wat kan ik allemaal doen ? Als tussendoortje of als lesmoment ...
Ik maak hieronder - met dank aan de heer Bondue - een kleine opsomming per leeftijd.
Wil je meer uitleg over een spelvorm, ik plaatste bij elke vorm een sleutelwoord of anders ... bevraag je muzocoach.

Basisvaardigheden...
Jongste kleuters.
1. Onthaalgesprek.  Spreekronde
2. Zonder kijken.  Voeldoos
3. Te vroeg wakker.  Badhanddoek en dingen verstoppen.
4. Liedjes spelen.   Ze echt spelen wat je zingt.
5. Nest.  Met een touw een nest maken.
6. Wat wil je ?  Winkeltje spelen.
7. Knuffelhondje.
8. Vingerpopjes.
9. Zeven kleine popjes.
10. Pootjes. Inlevingsspel om diertjes na te bootsen.

Oudste kleuters.
1. Poppen  nadoen. 
2. Expressie met doeken. Alle soorten doeken.
3. Telefoneren.
4. Kermis. Wat doen we allemaal op de kermis ?
5. Verwissel je hoofd.  Verkleedkleren.
6. Wat ruikt daar in het struikgewas. Potjes met sterk geurende zaken in.
7. Fietsen.
8. Liedjes echt spelen.

Eerste graad.
1. Dirigeren.
2. Spiegelen.
3. Wie spreekt ?  Laat leerlingen raden wie aan het woord is.
4. Nieuws lezen. Met een oude tv-kast ?

Tweede graad.
1. Koopwaar aanprijzen. Marktplaats uitbeelden.
2. Toen de dieren nog konden praten. Terug in het verleden.

Derde graad.
1. Schimmenspel.
2. Heffen en duwen.
3. Simultaanspel. Met vertraagde verderzetting van de beweging.
4. Wie ben ik ?

Dramatische werkvormen.

1. Tableau vivant.
2. Pantomime.  Uitbeelden met het hele lichaam.
3. Vertelpantomime.
4. verhalen vertellen.
5. Schimmenspel.  Maak onderscheid tussen levend schimmenspel en poppenschimmenspel ( Wajang )
6. Toneelspel rond wie-wat-waar
7. Afspreekspelen. Je spreekt vooraf af over het spelverloop.
8. Inspringspelen.  Toeschouwers mogen inspringen in een spel.
9. Improvisatiespelen.
10. Wuppen. Warming up ...
11. Rollenspelen.
12. Dialoogspelen.


Meer ideeën ?

    
 
     

1 opmerking:

  1. Heihei, dank aan de heer Vanderwaeren om die reeks eenvoudige dramavoorbereidende klasdagboekknipsels uit te breiden en levend te houden.
    Misschien kunnen we samen met de muzocoaches een gigantische lijst van dat soort dingen maken?
    Een soort dit-doe-ik-al-in-klas-maar-zie-ik-vanaf-nu-ook-door-de-dramabril-lijst?

    BeantwoordenVerwijderen